Newsletter

Zapisz się do newslettera aby znać najnowsze informacje inwestycyjne.
Akcpetuję Regulamin Newslettera

zapisz się

Mieszkańcy pytają Burmistrz odpowiada

W każdy wtorek w godz
8:00 - 14:00
burmistrz jest do Państwa dyspozycji pod numerem:
74 8560 530

04.04.2019

Polsko-niemiecka wymiana młodzieży w Torgau. Pozostały wspomnienia i przyjaźnie

Zdjęcie Artykułu

W dniach 24-31 marca br. odbyła się wymiana polsko-niemiecka, w której udział wzięło łącznie z nauczycielami 50 osób, w tym 20 uczniów ze szkoły niemieckiej oraz 20 uczniów z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Strzegomiu oraz 8 nauczycieli.

Projekt został sfinansowany ze środków Polsko- Niemieckiej Współpracy Młodzieży. Grupy spotkały się w Torgau, mieście partnerskim Strzegomia, zlokalizowanym w kraju związkowym Saksonia we wschodnich Niemczech, nad rzeką Łabą.

Tam zaczęła się nasza wspaniała przygoda. Już pierwszego dnia rozpoczęliśmy pracę nad integracją zespołu. Pomagały nam w tym gry, które przygotowali uczniowie i niemieccy nauczyciele. Opowiadaliśmy sobie nawzajem o drodze edukacyjnej, którą przebyliśmy do tej pory. Największe zainteresowanie wzbudziła zabawa polegająca na zbudowaniu mostu łączącego nasze kraje, według projektu Leonarda da Vinci. Szybko zdążyliśmy też zapamiętać swoje imiona, a nawet nawiązać ze sobą dialogi. Na początku rozmowy się nie kleiły, ale szybko okazało się, że mamy wiele wspólnych tematów. Wieczór spędziliśmy grając w kręgle już w drużynach mieszanych.

Drugiego dnia uczestniczyliśmy w zajęciach lekcyjnych, częściowo prowadzonych przez naszych nowych przyjaciół. Dowiedzieliśmy się w ich trakcie, jak wygląda system kształcenia w Niemczech i kraju związkowym Saksonii. Po obiedzie braliśmy udział w grze terenowej, polegającej na poruszaniu się po mieście według podanych wskazówek. Dzięki temu poznaliśmy miasto i sprawdziliśmy nasze umiejętności językowe. Popołudniu odwiedziliśmy Muzeum Miejskie, gdzie w dwóch mieszanych grupach uczyliśmy się kroków renesansowego tańca oraz mieliśmy okazję przymierzyć kostiumy różnych warstw społecznych średniowiecznego Torgau. Wieczór spędziliśmy w kinie, oglądając niemieckojęzyczny film młodzieżowy, z angielskimi napisami pt. "Tschick".

Kolejny dzień ponownie rozpoczęliśmy zajęciami lekcyjnymi. Uczestniczyliśmy w zajęciach języka angielskiego, gdzie grupa polska i niemiecka tworzyła i prezentowała przewodnik turystyczny, zawierający najważniejsze informacje o swoim mieście i okolicach. Braliśmy również udział w lekcji matematyki, gdzie używając chińskiego tangramu uczniowie układali figury ludzi lub zwierząt według wzoru. Popołudnie spędzaliśmy bardzo aktywnie. Ponownie w mieszanych polsko-niemieckich grupach rywalizowaliśmy na pływalni. Dzień zakończył się wspólną kolacją.

Czwartego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy całą grupą na wycieczkę do Wittembergii, gdzie zwiedzaliśmy dawny dom Marcina Lutra i przeszliśmy do kościoła, na drzwiach którego wywiesił swoich 95 tez, rozpoczynając tym samym reformację. Pod wieczór zjedliśmy wspólną kolację, przy której towarzyszył nam zespół muzyczny ze szkoły naszych niemieckich przyjaciół.

Kolejnego dnia po śniadaniu uczestniczyliśmy w zorganizowanych dla nas warsztatach wykonywania szklanych ozdób. Każdy z uczniów miał możliwość zrobić bombkę lub nawilżacz do kwiatów i ozdobić je według własnego uznania. Po obiedzie po raz kolejny udaliśmy się do Muzeum Miejskiego, aby zwiedzić wystawę pisanek z całego świata i porozmawiać o zwyczajach wielkanocnych w Polsce i Niemczech. Drugą częścią naszej wizyty w muzeum była zabawa zwana "Wyścig z jajkiem", polegająca na pokonaniu toru przeszkód, trzymając plastikowe jajko na łyżeczce. Tego dnia kolację przygotowaliśmy samodzielnie, piekąc własną pizzę. Ci, którzy nie mieli ochoty na zabawę w kuchni, mieli okazję przygotować ozdoby świąteczne.

Piątkowe przedpołudnie było czasem rywalizacji sportowej. W grupach polskiej i niemieckiej sprawdzaliśmy się w zawodach lekkoatletycznych i grach zespołowych. Po tak aktywnej pierwszej części dnia, po obiedzie udaliśmy się do miasta, aby zwiedzić dom biednego rzemieślnika i bogatego burmistrza z czasów renesansu. Tego wieczoru młodzież polska gościła na kolacji w domach niemieckich kolegów. Mogli poznać ich rodziny i spędzić z nimi trochę czasu, szlifując przy tym swoje umiejętności językowe.

W przedostatni dzień wymiany udaliśmy się pociągiem na wycieczkę do Lipska. Mieliśmy okazję zobaczyć m. in. Kościół Św. Mikołaja, Uniwersytet i Ratusz. Następnie uczestnicy mieli czas na zakup pamiątek. Wieczorem usiedliśmy razem przy ognisku, podsumowując miniony tydzień. Po raz kolejny towarzyszył nam zespół muzyczny.
Następnego dnia po wspólnym śniadaniu i wzruszającym pożegnaniu, wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Przy końcu wymiany dwie różnonarodowe grupy tworzyły jeden zgrany zespół. Żal było się rozstawać i odjeżdżać. Wspomnienia na pewno pozostaną na całe życie. Wszyscy z upragnieniem czekamy na kolejne spotkanie z przyjaciółmi z Niemiec, które wstępnie planowane jest na czerwiec tego roku w naszym rodzinnym Strzegomiu.

Oto kilka wypowiedzi uczniów biorących udział w wymianie:

"W Torgau bawiłem się świetnie i poznałem wielu wspaniałych ludzi."
"Bardzo podobało mi się w Torgau. Odwiedziliśmy wiele fajnych miejsc i poznaliśmy tamtejszą kulturę, jednocześnie doskonaląc swoje umiejętności językowe."

"Moim zdaniem ten wyjazd był bardzo rewelacyjnym przeżyciem. Poznałem tam wielu wspaniałych ludzi. Zwiedziłem wiele ciekawych miejsc. Myślę, że chciałbym tam wrócić."
"Wspominając wymianę, mam w głowie obraz cudownych ludzi i wspaniałych widoków. Wyjazd zostanie w mojej pamięci na długo."

"Spotkanie z uczniami z innego kraju pozwoliło nam poznać ich hobby, zainteresowania, kulturę, ale również podszkolić język. Niemieccy koledzy poświęcili nam wiele czasu, abyśmy czuli się tam jak najlepiej."

"Według mnie, wymiana była fantastycznym projektem, pozwalającym uczniom naszej szkoły poznać nowych, niemieckich kolegów oraz przede wszystkim doedukować się w temacie kultury, obyczajów i historii naszych germańskich sąsiadów."