Newsletter

Zapisz się do newslettera aby znać najnowsze informacje inwestycyjne.
Akcpetuję Regulamin Newslettera

zapisz się

Mieszkańcy pytają Burmistrz odpowiada

W każdy wtorek w godz
11:30 - 14:00
burmistrz jest do Państwa dyspozycji pod numerem:
74 8560 530

Projekty Unijne

Projekty Unijne

Aktualności

ODSŁUCHAJ
27.09.2019

Ósmoklasiści na XXII Dolnośląskim Festiwalu Nauki

Zdjęcie Artykułu

Myślicie, że nauka jest nudna? Nieprawda! Przekonali się o tym uczniowie klas ósmych Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Strzegomiu oraz Publicznej Szkoły Podstawowej w Kostrzy. We wtorek, 24 września pojechali wspólnie do Instytutu Niskich Temperatur i Badań Strukturalnych im. Włodzimierza Trzebiatowskiego Polskiej Akademii Nauk we Wrocławiu. Odbywały się tam wykłady w ramach XXII Dolnośląskiego Festiwalu Nauki.

Uczniowie wzięli udział w pokazach doświadczeń z dziedziny chemii i fizyki. Mogli obserwować m. in.: właściwości materii w niskich temperaturach, lewitację magnetyczną, doświadczenia z magnetyzmu, proste reakcje chemiczne, sztuczną krew, pokazy pirotechniczne. Następnie uczestniczyli w trzech wykładach połączonych z pokazami. Pierwszą prelekcję „Od Edisona do LED-ów, czyli historia i rozwój współczesnego oświetlenia” przeprowadził dr Adam Watras. Ósmoklasiści mogli dowiedzieć się, jak działa żarówka i dlaczego już wychodzi z użycia, co powoduje, że świetlówka świeci oraz dlaczego diody LED są przyszłością oświetlenia i jak sprawić, żeby były jak najbardziej zbliżone do naturalnego światła.

„Jak wyhodować kryształ?” to tytuł drugiego wykładu przeplatanego doświadczeniami. Przeprowadził go dr Michał Babij. Wysłuchanie go pozwoliło uczniom zrozumieć różnice między ciałami stałymi i kryształami oraz dowiedzieć się, jak „hoduje” się kryształy.

Trzeci wykład wygłosił Mikołaj Łukaszewicz pt. "Przyciągające" efekty świecących pierwiastków z odzysku. W trakcie wykładu przybliżone zostało uczestnikom pojęcie lantanowców, czyli pierwiastków, które w odpowiednich warunkach emitują światło i mają też inne ciekawe właściwości, na przykład magnetyczne. Uczniowie dowiedzieli się również, gdzie możemy znaleźć te pierwiastki w  naturze, gdzie są wykorzystywane, jak je odzyskiwać i powtórnie wykorzystywać. Mogli zobaczyć efekty optyczne (emisja światła) i magnetyczne (przyciąganie-odpychanie) nanocząstek.

Po tych kilku godzinach wspólnego, intensywnego zdobywania wiedzy, nieco zmęczeni, ale za to pełni pozytywnych wrażeń, wróciliśmy do domów.

Autor: Strzegom
Liczba wyświetleń: 1134

Powrót