Celem wycieczki, było zobaczenie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego oraz podsumowanie trudnej tematyki II wojny światowej, omawianej na lekcjach historii w klasie ósmej.
Uczniowie, pod opieką przewodnika muzeum pani Emilii Kłys -Spruta, przez ponad dwie godziny zwiedzali miejsce martyrologii, upamiętniające cierpienie i ofiary II wojny światowej.
Wycieczka, rozpoczęła się prezentacją filmu przybliżającego przeżycia byłych więźniów obozu, który wywołał w uczniach duże poruszenie. Następnie, uczestnicy wycieczki zostali zapoznani z makietą obozu Gross-Rosen, by w następnie udać się w kierunku głównej bramy obozu. Uczniowie zwiedzili min. obozową kuchnię, zrekonstruowane baraki, polowe krematorium, łaźnię, budynek byłej szwalni. Ogromne wrażenie na uczniach wywarła ściana śmierci oraz pozostałości przedmiotów osobistych po więźniach np. kubki, szczoteczki, guziki, ubrania, pierścionki, okulary etc.
Ważnym etapem wycieczki były warsztaty antydyskryminacyjne w ramach projektu “W pełnym wymiarze”, który został stworzony przez Polską Akcję Humanitarną (PAH) we współpracy z przedstawicielami grup mniejszościowych mieszkających w Polsce. Warsztaty przeprowadziła edukatorka działu oświatowego muzeum Gross-Rosen - pani Dominika Pacułt.
W czasie warsztatów, uczestnicy analizowali mechanizmy powstawania negatywnych stereotypów i dyskryminacji, a także dyskutowali o ich wpływie na społeczeństwo. Uczniowie, poznali historię kilku bohaterów o różnym pochodzeniu, statusie społecznym, religijnym i kulturowym, którzy w wyniku zbiegu rożnych okoliczności zamieszkali w Polsce. Poznane historie miały na celu skłonienie uczniów do refleksji na temat tolerancji i otwartości na drugiego człowieka. Podczas warsztatów wykorzystano metody aktywizujące min. dramę oraz wcielanie się w rożne postaci. Uczniowie ćwiczyli bardzo ważną umiejętność - wyrażanie swojej opinii i jej argumentację.
Przeprowadzone warsztaty były niezwykle owocne dla młodzieży i zapewne stały się impulsem do refleksji nad tym, jak budować bardziej otwarte i tolerancyjne społeczeństwo.
Kamila Iwańczak-Dymek