Głównym celem projektu było zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej, w tym dzieciom pochodzącym z obszarów wiejskich, poprzez poszerzenie oferty o działania z zakresu edukacji ekologicznej i na rzecz zrównoważonego rozwoju w wymiarze środowiskowym.
Założeniem projektu były również kompleksowe szkolenia dla nauczycieli z zakresu doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych, uwrażliwienia na tematykę ekologiczną oraz wykorzystania materiałów z recyklingu. Ich tematyka była następująca: „Ekologia w przedszkolu. Zabawy z wykorzystaniem materiałów roślinnych i wtórnych”, „Ekologia. Smog w doświadczeniach”, „Przyroda nieożywiona w doświadczeniach i eksperymentach” oraz „Edukacja ekologiczna przedszkolaka”.
Do realizacji zadań zakupiono pomoce dydaktyczne oraz artykuły papiernicze.
W ramach wykonywania zadań projektowych dzieci uczestniczyły w wycieczkach do centrów edukacji ekologicznej, podczas których odwiedziły: Centrum Edukacji Ekologicznej „Salamandra” w Myśliborzu, gdzie w części teoretycznej, dowiedziały się, co to jest wulkan i jak wygląda, a w części praktycznej, podczas doświadczeń, wykonały swoje własne wulkany. Miały też okazję przyjrzeć się życiu mrówek w mrowisku; „Lawendową Sowę” w Lutomii Górnej, gdzie własnoręczne wykonały mydełka, prały na tarze i karmiły zwierzęta; „Dyniowy Zakątek” w Olszanach, w którym zwiedziły gospodarstwo rolne oraz upiekły dyniowe bułeczki i pizzę; Zagrodę Edukacyjną w Marianówku, gdzie zaznały prawdziwego, gospodarskiego życia. Poznały różne rodzaje zbóż, dowiedziały się, jak powstaje mąka i czego potrzeba, by upiec ciasteczka, a później wykorzystały tę wiedzę w praktyce, mieląc samodzielnie ziarno i przygotowując ciasto oraz Ostoję nad Młynówką w Mościsku, gdzie miały okazję zobaczyć, jak wygląda gospodarstwo rolne, jakie zwierzęta je zamieszkują oraz jak przygotowywane jest dla nich jedzenie. Dzieci przypomniały sobie też, jak poprawnie segregować odpady.
Dzieci wzięły również udział w szeregu zajęć i warsztatów z zakresu edukacji ekologicznej. Przygotowały wiosenny ogród kwiatowy oraz swój pierwszy ogródek warzywny, wzięły udział w eko-świątecznych warsztatach z rodzicami, podczas których zrobiły „ogród w słoiku”, obchodziły Dzień Ziemi przypominając sobie zasady segregacji śmieci, wykonały ekologiczną marzannę z warzyw i uczestniczyły w warsztatach plastycznych takich jak „Malowanie na trawie- bliskie otoczenie” czy „Eko- karmnik” oraz w konkursie „Ekologiczna zabawka”.
Projekt został podsumowany piknikiem edukacyjnym, podczas którego dzieci mogły utrwalić zdobytą widzę i umiejętności w praktyczny sposób. Różnorodne gry i zabawy edukacyjne, np. warsztaty z recyklingu czy wyścigi robotów solarnych pozwoliły dzieciom na aktywne i interaktywne przyswojenie informacji, co zwiększyło efektywność rezultatów całego projektu.
PSP Kostrza
Logotyp projektu edukacyjnego