Newsletter

Zapisz się do newslettera aby znać najnowsze informacje inwestycyjne.
Akcpetuję Regulamin Newslettera

zapisz się

Mieszkańcy pytają Burmistrz odpowiada

Projekty Unijne

Projekty Unijne

Aktualności

ODSŁUCHAJ
27.06.2025

Projekt ekologiczny „Edukacja ekologiczna od najmłodszych lat w Gminie Strzegom” w Przedszkolu nr 1 z oddziałem integracyjnym 

Zdjęcie Artykułu

W okresie od października 2024 r. do czerwca 2025 r. grupa dzieci 5- i 6-letnich uczestniczyła w licznych zajęciach edukacyjnych i wyjazdach, które miały na celu rozwijanie świadomości ekologicznej, kształtowanie proekologicznych postaw oraz pogłębianie wiedzy na temat środowiska naturalnego. Poniżej przedstawiamy podsumowanie najważniejszych wydarzeń i działań zrealizowanych w ramach tego projektu.

Podczas trwania projektu dzieci zdobywały wiedzę przez obserwację przyrody, zabawy i rozmowy indywidualne. W październiku podkreślano znaczenie szanowania środowiska, a także 
niemarnowania żywności, co zostało przybliżone podczas obchodów Dnia Żywności. Kreatywne zajęcia plastyczne z wykorzystaniem gazet, rolek po papierze toaletowym i innych materiałów, rozwijały wyobraźnię dzieci, ucząc je jednocześnie recyklingu. W listopadzie dzieci kontynuowały naukę o ochronie środowiska, skupiając się na oszczędzaniu wody i energii. Utworzono kącik „Wyłącz światło, zakręć wodę”, a dzieci chętnie wykonywały plakaty i eksperymenty związane z wodą. Efektem tych działań było wykształtowanie nawyków oszczędzania, które dzieci zaczęły stosować na co dzień, a ich zaangażowanie potwierdzały pozytywne reakcje. Grudniowe zajęcia skupiały się na szanowaniu natury, ekologicznych dekoracjach świątecznych i ograniczaniu użycia plastiku. Dzieci wykonały ozdoby choinkowe z materiałów recyklingowych oraz wzięły udział w konkursie na ekologiczne ozdoby bożonarodzeniowe. W trakcie zajęć plastycznych, muzyczno-ruchowych i technicznych rozwijały swoje umiejętności artystyczne i społeczne. W styczniu tego roku dzieci uczestniczyły w warsztatach ekologicznych w Myśliborzu, podczas których wykonywane eksperymenty i poznawały zwyczaje zwierząt zimą. Odbywały się również spacery po okolicy, dzieci dokarmiały ptaki, obserwując ich zachowania i poznając gatunki. Wykonały karmniki z tekturowych pudełek i rozwijały umiejętności plastyczne w pracach dotyczących zwierząt zimą. Te działania pogłębiły świadomość o konieczności ochrony zwierząt i środowiska w okresie zimowym. W kolejnym miesiącu dzieci dokształcały się, obserwując zmiany zachodzące w przyrodzie oraz poprzez uczestnictwo w eksperymentach z wodą. Zajęcia o ekosystemie lasu, jego mieszkańcach i roślinach, połączone z wycieczką do lasu, pozwoliły dzieciom na bezpośredni kontakt z przyrodą i zrozumienie jej zależności. Prace plastyczne, zabawy ruchowe i obserwacje przyrodnicze rozwijały ich wiedzę i umiejętności społeczne. W marcu dzieci założyły wiosenny kącik przyrodniczy, sadziły rośliny i uczyły się o ich potrzebach. Spacer na Górę Krzyżową pozwolił na obserwacje flory i fauny, a zajęcia o znaczeniu wody, eksperymenty i prace plastyczne ugruntowały wiedzę o oszczędzaniu tego cennego zasobu. Udział w konkursach i warsztatach z rodzicami promował działania proekologiczne w domu i społeczności przedszkolnej. W kwietniu dzieci rozpoznawały zagrożone gatunki zwierząt, tworzyły prace plastyczne na temat ochrony przyrody i uczestniczyły w warsztatach wielkanocnych z recyklingu. Podczas obchodów Dnia Ziemi uczyły się segregacji odpadów, a w parku obserwowały roślinność i zwierzęta. Działania te miały na celu rozbudzenie poczucia odpowiedzialności za otaczającą planetę. Maj to czas, kiedy dzieci dowiedziały się o kwiatach miododajnych, zbudowały poidełka dla owadów i tworzyły majowe pocztówki. Zajęcia z grą „Ekobohater” miały na celu rozwijanie postaw proekologicznych i odpowiedzialności za środowisko. W czerwcu dzieci uczestniczyły w zajęciach o zagrożonych gatunkach zwierząt, tworzyły makiety lasu deszczowego, wykonywały prace plastyczne na temat pand i jaszczurek oraz uczestniczyły w grach edukacyjnych i warsztatach z kodowania. Wycieczki realizowane w okresie trwania projektu m.in. do centrum edukacji „Salamandra”, zagrody agroturystycznej, warsztatów dyniowych oraz lawendowych poszerzyły ich wiedzę i rozwijały umiejętności praktyczne oraz postawy szacunku dla przyrody.

Dzięki systematycznym działaniom, licznym wyjazdom, warsztatom i zajęciom praktycznym, dzieci z Przedszkola nr 1 z oddziałem integracyjnym w Strzegomiu zyskały szeroką wiedzę o środowisku, rozwinęły umiejętności manualne, artystyczne i społeczne, a także wykształciły trwałe nawyki proekologiczne. Szkolenia z zakresu ekologii, w których uczestniczyły nauczycielki podczas projektu pozwoliły poszerzyć ich wiedzę oraz poznać różnorodne metody zajęć, materiałów oraz zabaw ekologicznych. Projekt ten wpłynął pozytywnie na kształtowanie postaw odpowiedzialnych obywateli, świadomych znaczenia ochrony przyrody na co dzień i w przyszłości. Zachęcamy do kontynuacji podobnych działań, które będą wspierały rozwój ekologicznej świadomości najmłodszych pokoleń.

Nauczycielki realizujące projekt: Anita Witkowska, Klaudia Dudek-Trzebniak i Magdalena Seregin.

Autor: Marek Jakubina
Liczba wyświetleń: 287

Powrót