Celem projektu było także wspieranie nauczycieli w przekazywaniu wiedzy na temat nowoczesnego nauczania o ochronie środowiska. Szkolenia z zakresu aktywnej ekologii pozwoliło poznać różne metody, które wpłynęły na wzrost atrakcyjności zajęć z dziećmi.
Bez wątpienia wszystkie działania projektowe przyczyniły się do podniesienia świadomości ekologicznej dzieci, a także uwrażliwienia ich na ochronę środowiska naturalnego.
W czasie trwania projektu dzieci wzięły udział w wielu ciekawych zajęciach z zakresu edukacji ekologicznej, w czasie których uczyły się jak dbać o otaczający świat, jak segregować śmieci, oszczędzać wodę i energię oraz jak dbać o rośliny i zwierzęta. Wspólne działania proekologiczne pozytywnie wpłynęły również na rozwój społeczny dzieci, rozwijały umiejętności komunikacyjne, uczyły dzieci pracy w zespole oraz budowały więzi
z rówieśnikami.
Poprzez praktyczne działania proekologiczne dzieci mogły lepiej zrozumieć, dlaczego troska o środowisko jest tak ważna. Najmłodsi nauczyli się odpowiedzialności za swoje działania oraz zdobyli umiejętności praktyczne, które przydadzą im się w przyszłości.
W ramach zajęć projektowych dzieci uczestniczyły w wycieczkach do lokalnych centrów edukacji ekologicznej: „Dyniowego Zakątka” w Olszanach, Ostoi nad Młynówką w Mościsku, Centrum Edukacji Ekologicznej „Salamandra” w Myśliborzu, „Lawendowej Sowy” w Lutomi Górnej czy Zagrody Edukacyjnej w Marianówku. Dzieci uczestniczyły w warsztatach tematycznych, poszerzyły wiedzę i rozwijały umiejętności praktyczne oraz postawy szacunku dla przyrody. Miały możliwość bezpośredniego kontaktu z naturalnym środowiskiem, doświadczały ekologicznych wartości w codziennym życiu.
Ponadto w ramach projektu przedszkole zostało doposażone w nowoczesne środki dydaktyczne i plastyczne, co pozwoliło na zwiększenie atrakcyjności zajęć, urozmaicenie metod nauczania oraz rozwijanie kreatywności i umiejętności dzieci.
Stwierdza się, iż projekt został w pełni zrealizowany zgodnie z założonymi celami i zawartymi treściami. Realizacja projektu i zastosowanie czynników aktywizujących takich jak: bezpośredni kontakt z przyrodą (wycieczki), ciekawe zajęcia, eksperymenty, zabawy
z materiałem przyrodniczym uaktywniły w dzieciach odpowiednie postawy proekologiczne oraz obudziły uczucia opiekuńczości i przyjaźni wobec świata roślin i zwierząt.
Projekt został zrealizowany dzięki wsparciu samorządu lokalnego w ramach programu: Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2012 – 2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus FEDS. 08.03-IŻ.00-0010/24.
Agnieszka Chmielewska
Na zdjęciu logotyp projektu