Podczas zajęć uczniowie poznali rolę Armii Krajowej w organizacji powstania oraz dowiedzieli się, jakie warunki trzeba było spełnić, aby zostać żołnierzem AK. Rekonstruktorzy opowiedzieli, kto mógł służyć w Armii Krajowej, jakie wartości przyświecały jej członkom oraz jak wyglądało ich codzienne życie. Szczególny nacisk położono na bohaterstwo i poświęcenie żołnierzy, którzy z narażeniem życia walczyli o wolność ojczyzny, często będąc bardzo młodymi ludźmi.
Kolejnym punktem programu była wojskowa musztra, w której uczniowie mogli aktywnie uczestniczyć, ucząc się podstawowych komend i zasad poruszania się w szyku. Było to nie tylko ciekawe doświadczenie, ale również okazja do lepszego zrozumienia dyscypliny wojskowej.
Na zakończenie spotkania rekonstruktorzy przedstawili rolę sanitariuszek w czasie Powstania Warszawskiego. Uczniowie dowiedzieli się, jak wyglądała praca kobiet na froncie, jakie obowiązki pełniły oraz z jakimi trudnościami musiały się mierzyć, niosąc pomoc rannym.
Spotkanie było niezwykle wartościowe i poruszające. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi z pasjonatami historii uczniowie mogli lepiej zrozumieć znaczenie Powstania Warszawskiego oraz docenić odwagę, determinację i poświęcenie jego uczestników.
Kamila Iwańczak-Dymek