Załącznik do zarządzenia Nr 211/B/2024
Burmistrza Strzegomia
z dnia 26 czerwca 2024 r.
w sprawie powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strzegomiu
oraz wprowadzenia Regulaminu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Strzegomiu
REGULAMIN PRACY GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH W STRZEGOMIU.
I. Postanowienia ogólne.
§ 1. Regulamin Pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strzegomiu
zwany dalej Regulaminem, określa strukturę wewnętrzną, zadania oraz formy pracy Gminnej Komisji
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Strzegomiu, zwanej dalej "Komisją".
§ 2. 1. W skład Komisji wchodzą jako członkowie, osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych.
2. Członkowie Komisji pełnią swoją funkcję do chwili:
1) odwołania przez Burmistrza,
2) złożenia pisemnej rezygnacji,
3) ustania członkostwa w inny sposób.
3. Na miejsce zwolnione, na zasadach ogólnych, Burmistrz powołuje nowego członka Komisji.
§ 3. 1 Pracą Komisji kieruje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego.
2. W razie nieobecności Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego, pracą Komisji kieruje
Sekretarz.
§ 4. 1. W ramach Komisji funkcjonuje Zespół Motywujący do leczenia odwykowego.
2. W celu prawidłowej i sprawnej pracy Komisja może tworzyć Zespoły Robocze, wybierając spośród
siebie ich skład oraz może powołać specjalistów spoza Komisji.
§ 5. Terenem działania Komisji jest Gmina Strzegom, a siedzibą Urząd Miejski w Strzegomiu, Rynek
38.
II. Tryb zwoływania posiedzeń i podejmowania decyzji.
§ 6. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach.
2. Posiedzenia Komisji zwołuje oraz prowadzi Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Zastępca
Przewodniczącego lub w przypadku określonym w § 3. ust. 2 Sekretarz.
3. Posiedzenia Komisji odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż jeden raz na dwa
miesiące w związku z obowiązkiem terminowej realizacji nałożonych na nią zadań.
4. O terminie i miejscu posiedzenia Komisji, członków komisji powiadamia Przewodniczący, Zastępca
Przewodniczącego lub Sekretarz w sposób zwyczajowo przyjęty w formie telefonicznej, ustnej lub
pisemnej.
5. W posiedzeniach Komisji mogą brać udział osoby zaproszone przez Przewodniczącego Komisji
w uzgodnieniu z członkami Komisji.
6. Z posiedzeń Komisji sporządzane są protokoły, które są podpisywane przez wszystkich członków
uczestniczących w pracach Komisji.
7. Na wszystkich posiedzeniach Komisji sporządzana jest lista obecności, która stanowi integralną
część protokołu.
8. Posiedzenia Komisji mogą być otwarte lub zamknięte.
1) posiedzenia dotyczące opiniowania wniosków o wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów
alkoholowych, opiniowania projektów uchwał, realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii są
otwarte,
2) posiedzenia zamknięte Komisji dotyczą rozpatrywania spraw osób nadużywających alkoholu i ofiar
przemocy,
3) Komisję obowiązuje ochrona informacji niejawnych, danych osobowych.
III. Zadania Komisji.
§ 7. 1. Komisja realizuje zadania określone przepisami prawa, w szczególności ustawą o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz wynikające z Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii uchwalanego co cztery
lata przez Radę Miejską w Strzegomiu, a dotyczące m.in.:
1) przygotowania i opiniowania projektów Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, o których mowa
w ust.1,
2) w stosunku do osób uzależnionych od alkoholu, Komisja podejmuje czynności zgodnie z procedurą
postępowania w stosunku do osób nadużywających alkoholu, o której mowa w § 9 Regulaminu,
3) podejmowanie czynności wobec osób, których zachowanie nosi znamiona przemocy - zakładanie
Niebieskiej Karty - A, zgodnie z procedurą postępowania z osobą co do której istnieje podejrzenie, że
jest dotknięta przemocą domową zawartą w § 10 Regulaminu,
4) opiniowanie spraw związanych ze sprzedażą napojów alkoholowych,
5) uczestniczenie w wizytacjach i kontrolach przestrzegania warunków sprzedaży, podawania
i spożywania w punktach sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Gminy Strzegom,
6) uczestniczenie w wizytacjach i kontrolach placówek, którym przekazywane są środki finansowe na
Przeciwdziałanie Alkoholizmowi i Przeciwdziałania Narkomanii - na realizację zadań związanych
z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów uzależnień.
2. Komisja wydaje postanowienia w przypadku spraw dotyczących wydania opinii o zgodności
lokalizacji punktu sprzedaży napojów alkoholowych z uchwałami Rady Miejskiej w Strzegomiu.
3. Postanowienia o których mowa w ust. 2. opatruje się numerami według kolejności rozpatrywanych
spraw.
4. Postanowienie podpisują obecni na posiedzeniu członkowie Komisji. Dla ważności podejmowanych
spraw, wymagana jest obecność na posiedzeniu co najmniej połowy składu Komisji.
5. Oryginał postanowienia przechowuje się wraz z protokołem posiedzenia.
6. Komisja współpracuje z innymi podmiotami realizującymi zadania z zakresu przeciwdziałania
patologiom społecznym.
§ 8. 1. Obsługę kancelaryjno-administracyjną Komisji zapewnia osoba wskazana przez Burmistrza
Strzegomia spośród składu osobowego Komisji.
2. Określona w ust. 1 obsługa obejmuje w szczególności:
1) przygotowywanie posiedzeń Komisji,
2) sporządzanie sprawozdań z prac Komisji,
3) opracowywanie projektów pism Komisji,
4) przechowywanie dokumentów Komisji,
5) udzielanie osobom zgłaszającym się w godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Strzegomiu, informacji
i porad w sprawie możliwości uzyskania pomocy dotyczącej rozwiązywania problemów związanych
z uzależnieniem i przemocą w rodzinie,
6) udzielanie informacji dotyczących leczenia odwykowego. Informacje udzielane są na bieżąco
w godzinach pracy Urzędu,
7) sporządzanie i kompletowanie dokumentacji osób, wobec których zastosowano procedurę
postępowania w stosunku do osób nadużywających alkoholu oraz prowadzenie czynności z tym
związanych, zgodnie z § 9 Regulaminu,
8) sporządzanie protokołów z posiedzeń komisji.
§ 9. Procedura postępowania w stosunku do osób nadużywających alkoholu.
1. W stosunku do osób, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia
rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylanie się od obowiązku zaspokajania potrzeb rodziny albo
systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny, Komisja przeprowadza postępowanie, którego
celem jest udzielenie pomocy osobie dotkniętej tym problemem oraz jej rodzinie.
2. Postępowanie o którym mowa w ust.1 wszczyna się na pisemny wniosek osoby lub instytucji
mającej interes prawny lub ustawowo zobowiązanej do tego typu działania, w szczególności: członka
rodziny, osób wspólnie mieszkających, policji, kuratora, pracodawcy, osób dotkniętych następstwami
nadużywania alkoholu przez osobę uzależnioną (np. sąsiada ).
3. Osoba, wobec której wszczyna się postępowanie zostaje o tym pisemnie zawiadomiona
z jednoczesnym wyznaczeniem terminu spotkania z Zespołem Motywującym.
4. W przypadku zgłoszenia się osoby zawiadomionej na spotkanie, Zespół Motywujący przeprowadza
z nią rozmowę, która ma na celu zebranie informacji dot. jej problemu i zmotywowanie do podjęcia
leczenia.
5. Komisja prowadząc postępowanie może zapraszać na spotkanie z Zespołem Motywującym
członków rodziny osoby nadużywającej alkoholu lub inne osoby mogące wnieść istotne dla sprawy
informacje.
6. W toku prowadzonego postępowania przeprowadza się rozmowę z osobą zgłoszoną do leczenia
odwykowego, zbiera się i gromadzi materiały dotyczące okoliczności nadużywania alkoholu przez tą
osobę, w szczególności informacje z Policji, Ośrodka Pomocy Społecznej.
7. W przypadku potwierdzenia występowania okoliczności określonych w ust. 1, osobie nadużywającej
alkoholu w uzasadnionych przypadkach można zaproponować dobrowolną terapię w Punkcie Interwencji
Kryzysowej lub w Grupie Motywacyjnej dla osób z problemami uzależnień w Strzegomiu.
8. W przypadku braku woli podjęcia dobrowolnej terapii, Komisja kieruje wniosek do Sądu
o zobowiązanie do leczenia odwykowego osoby uzależnionej od alkoholu. Do wniosku dołącza się zebrane
w toku postępowania materiały.
9. Komisja może skierować wniosek do Sądu o zobowiązanie do leczenia odwykowego w odniesieniu
do osób odmawiających podjęcia działań określonych przez Komisję, które nie zgłosiły się na posiedzenie
Zespołu Motywującego. Do wniosku dołącza się zebrane w toku postępowania materiały.
§ 10. 1. Procedurę postępowania Niebieskie Karty z osobą co do której istnieje podejrzenie, że jest
dotknięta przemocą domową reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie
procedury Niebieskie Karty oraz wzorów formularzy Niebieska Karta (Dz. U. z 2023r. poz.1870).
2. W ramach procedury Niebieskie Karty członek Komisji:
1) diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą
w rodzinie,
2) udziela kompleksowej informacji o możliwościach uzyskania pomocy w szczególności
psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej oraz wsparcia, w tym, w instytucjach i podmiotach
świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie oraz członkom
ich rodzin,
3) może prowadzić rozmowy z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc
w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informuje te osoby
o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii.
3. Wszyscy członkowie komisji realizujący niniejszą procedurę zobowiązani są do zachowania
poufności informacji i danych osobowych osób co do których istnieje podejrzenie, że są ofiarami
przemocy w rodzinie.
IV. Ustalenia końcowe.
§ 11. Za udział w posiedzeniach Komisji przysługuje wynagrodzenie na zasadach określanych
corocznie przez Radę Miejską w Strzegomiu w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych.
§ 12. Przewodniczący Komisji przedkłada Radzie Miejskiej w Strzegomiu roczną informację
z działalności Komisji w terminie do 31 marca każdego roku.
Powrót